Δευτέρα 21 Μαρτίου 2016

Προσανατολισμός: Η Χρήση του GPS στην Πεζοπορία

Το GPS (GLOBAL POSITIONING SYSTEM), είναι μια συσκευή που έχει ως λειτουργία να εντοπίζει το σημείο (γεωγραφικό στίγμα), όπου κι αν βρισκόμαστε πάνω στη Γη με μεγάλη ακρίβεια (έως και 5 μέτρα, ενώ για τους στρατιωτικούς και τους τοπογράφους, η απόκλισή του δεν υπερβαίνει τα μερικά εκατοστά). Σωστά υποστηρίζουν πολλοί ότι GPS είναι το πιο επαναστατικό όργανο προσανατολισμού που δημιουργήθηκε ποτέ, μετά την πυξίδα. Η λειτουργία του, βασίζεται σε σήματα που εκπέμπονται από ένα δίκτυο δορυφόρων, που βρίσκονται σε τροχιά γύρω από τη Γη. Η μετάδοση πληροφοριών από κάθε δορυφόρο, για την ακριβή ώρα και θέση του, επιτρέπει σε έναν κατάλληλο δέκτη (συσκευή GPS) να υπολογίσει με τριγωνισμό τη δική του θέση, η οποία εμφανίζεται στην οθόνη του εκφρασμένη σε συντεταγμένες ενός συγκεκριμένου γεωδαιτικού συστήματος αναφοράς.

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Υπάρχουν διαφόρων τύπων δέκτες δορυφορικών σημάτων του G.P.S. που εξυπηρετούν διαφορετικές εφαρμογές και απαιτήσεις ακριβείας. Στην περίπτωσή μας, μάς ενδιαφέρουν οι φορητοί ερασιτεχνικής χρήσης. Οι ερασιτεχνικού τύπου δέκτες, επιτρέπουν τον προσδιορισμό της θέσης μας με σχετική ακρίβεια (τις συντεταγμένες με ακρίβεια 5μ. και το υψόμετρο μέσα σε ένα εύρος 20μ.)
Η φορητή συσκευή GPS, μοιάζει λίγο-πολύ σαν ένα κινητό τηλέφωνο. Δεν ξεπερνάει τις διαστάσεις των 16x16 cm, ενώ το βάρος του είναι γύρω στα 300 γρ. και τα περισσότερα μοντέλα είναι πλέον αδιάβροχα. Έχει μια οθόνη υγρών κρυστάλλων, όπου προβάλλει τις ενδείξεις του, ένα μικρό πληκτρολόγιο για να δέχεται τις εκάστοτε οδηγίες και μια μικρή αναδιπλούμενη κεραία μήκους λίγων μόνο εκατοστών (στα νεώτερα μοντέλα είναι ενσωματωμένη στη συσκευή), με την οποία το G.P.S. λαμβάνει τα σήματα που εκπέμπουν όλο το 24ωρο -365 μέρες το χρόνο- οι 24 δορυφόροι του συστήματος σε όλα τα πλάτη και μήκη της Γης. Λειτουργεί με αλκαλικές μπαταρίες, (συνήθως τύπου ΑΑ), τις οποίες δυστυχώς καταναλώνει γρήγορα (σε κανονικές συνθήκες επαρκούν γύρω στις 18 ώρες).

ΠΡΟΣΟΧΗ !!! Το GPS δεν είναι πυξίδα και δεν μας προειδοποιεί για την ύπαρξη τυχόν εμποδίων κατά τη διάρκεια της πορείας μας.